Aantal afwezigheden door Omikron op 1 week tijd verdubbeld in de bouw

coronatest

4,5% van de werknemers uit de bouwsector is momenteel geveld door het Omikronvirus. Dat blijkt uit een bevraging van de Confederatie Bouw en de VBA, de organisatie van de grote bouwbedrijven, bij meer dan 4000 werknemers in de bouw deze week. Dat zijn er ruim dubbel zoveel dan tijdens de eerste twee weken van januari, toen slechts 2% thuis moest blijven omwille van Omikron. “De gevolgen zijn er nu dan ook naar: 92% van de bouwbedrijven heeft intussen moeite om de afgesproken leveringstermijn te respecteren”, weet Niko Demeester, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw.

De bouwbedrijven werden deze week opnieuw ondervraagd over de impact van het Omikronvirus op hun personeel. Van de meer dan 4000 werknemers bij die bedrijven blijkt deze week gemiddeld 4,5% out te zijn door het Omikronvirus (besmetting of quarantaine), zo blijkt uit een rondvraag van de Confederatie Bouw en de organisatie van grote bouwbedrijven VBA. Dat het virus nu ook in de bouw hevig aan kracht wint, is duidelijk, want vorige week moest slechts 2% van de werknemers uit de bouw thuisblijven door Omikron.

Het valt wel op dat er grote verschillen zijn qua uitval van personeel tussen de bouwbedrijven onderling. Zo zijn er nog redelijk veel bouwbedrijven zonder noemenswaardige uitval, maar zijn er evenzeer bouwbedrijven waarbij al 10% of meer van de personeelsleden afwezig is door het Omikronvirus. “Het spreekt voor zich dat zelfs een beperkte uitval van personeel voor kleinere bouwbedrijven, nog steeds de ruime meerderheid van het aantal bedrijven in de sector, al meteen voor serieuze problemen zorgt”, verduidelijkt Niko Demeester, topman van de Confederatie Bouw.

De verdubbeling van afwezigheden wegens Omikronvirus heeft meteen ook een serieuze impact voor de bouwbedrijven zelf en hun klanten. 92% van de aannemers geeft aan dat ze omwille van Omikronafwezigheden van hun medewerkers of bij onderaannemers en toeleveranciers hun oplevertermijn niet langer kunnen eerbiedigen. Ook krimpen de marges bij 9 op de 10 bouwondernemingen als gevolg van het virus: wanneer de oorspronkelijke planning in het gedrang komt, werkt dat meteen kostenverhogend. “Daarom vindt de Confederatie Bouw het goed dat er tot eind februari makkelijk extra personeel ingeschakeld kan worden in de bedrijven. Het gaat dan onder meer om tijdelijk werklozen, uitzendkrachten, gepensioneerden, jobstudenten en asielzoekers. We kunnen immers alle handen gebruiken in de bouw om onze werken tijdig te kunnen opleveren aan de klanten”, besluit Niko Demeester.