Europese Commissie onthult haar herziening van de verordening inzake bouwproducten

materialen

Op woensdag 30 maart 2022 heeft de Europese Commissie een voorstel gepubliceerd voor de herziening van de Bouwproductenverordening. Deze herziening past in het kader van een pakket initiatieven in verband met de circulaire economie en het updaten van de Europese industriële strategie.

Het voorstel van de Commissie heeft tot doel de versnippering van de interne markt voor bouwproducten tegen te gaan en duurzaamheidscriteria voor deze producten in te voeren om de uitdagingen van de dubbele groene en digitale transitie aan te gaan.

De Europese Commissie wil dat deze verordening niet alleen betrekking heeft op bouwproducten, maar ook op producten en diensten in verband met 3D-printing, op onderdelen of materialen die op verzoek van de fabrikant worden gemaakt of op geprefabriceerde eengezinswoningen. De Commissie wil ook de voorkeur geven aan gerecycleerde en recycleerbare materialen en het hergebruik van bouwproducten bevorderen. Het is van essentieel belang dat deze herziening van de wetgeving het proces voor de ontwikkeling van geharmoniseerde normen verbetert.

De Confederatie Bouw zal dit dossier aandachtig volgen en zal haar opmerkingen bezorgen aan de verschillende Europese instellingen. Als u vragen hebt, stuur ze dan gerust naar marie-lorraine.bareth@confederatiebouw.be.