Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe coronaregels gepubliceerd, met versoepeling collectief vervoer bouwarbeiders

generieke gids

Deze namiddag is de zesde versie verschenen van de Generieke Gids, met op pagina 23 de door de Confederatie al meer dan twee maanden gevraagde versoepeling van de passage rond collectief vervoer van en naar het werk.

Voor bouwondernemingen immers een belangrijk item. De instructie “Beperk indien mogelijk het aantal personen in het voertuig en/of voorzie afscheidingen (in voldoende flexibel materiaal met aandacht voor zichtbaarheid en veiligheid)” is eruit verdwenen. De nieuwe tekst luidt als volgt:

“Het door de werkgever georganiseerd gemeenschappelijk vervoer is aanvaardbaar indien men het organiseert zodanig dat het risico op besmetting geringer is dan wanneer de werknemers zich met het openbaar vervoer naar het werk zouden begeven. In elk geval is een mondmasker verplicht en dient de toevoer van verse lucht te worden verzekerd. Men houdt zoveel mogelijk afstand van elkaar, ook bij het in- en uitstappen. Men werkt daarom best met vaste plaatsen. Men geeft ook bijzondere aandacht aan de hygiëne binnen de voertuigen. Het is nodig het voertuig te verluchten en regelmatig te reinigen.”

De eerste stap is dus gezet. Nu dient ons sectorprotocol van 7 mei 2020 nog te worden aangepast. Met het oog daarop hebben we voor maandag alvast een bijeenkomst gevraagd van de sociale partners in het PC 124. We houden jullie uiteraard verder op de hoogte.