Vanaf 1 april: de verplichte elektronische aangifte van het aantal personeelsleden dat niet kan telewerken

telewerken

Samedi soir, l'ONSS a lancé en ligne un outil pour que tous les employeurs (publics et privés) puissent informer les autorités tous les mois de la situation concernant le télétravail dans leur entreprise. Il s'agit d'une « photo à un instant T » lors du premier jour de travail de chaque mois (donc le 1er avril cette fois-ci), et pour laquelle il faudra communiquer deux chiffres à l'ONSS : 1) le nombre total de membres du personnel par unité d'exploitation à la Banque Carrefour des Entreprises et 2) le nombre de collaborateurs qui occupent une fonction où le télétravail est impossible. Les travailleurs qui passent de temps en temps à l'entreprise pour, par exemple, imprimer des documents ou récupérer le courrier, ne sont pas comptabilisés car ils peuvent parfaitement télétravailler pour le reste de leurs fonctions.

Welke personen?
Je vermeldt dus het totaal aantal werknemers (verbonden door een arbeidsovereenkomst, leerovereenkomst,…). Langdurig zieken en personen in tijdskrediet staan nog steeds op de payroll en dienen dus ook meegeteld. Net als medewerkers met een ambulante functie, zoals chauffeurs of koeriers.

Gisteren heerste er veel scepsis rond de online-instructie die bepaalt dat wanneer de onderneming “op structurele basis” gebruik maakt van uitzendkrachten of personeel van een andere werkgever (bv. onderaannemers of gedetacheerden), deze aantallen dan eveneens  moeten worden meegenomen in de telling. Hetzelfde voor personen die op zelfstandige basis structureel aan het werk zijn (consultants, vennoten, ...). Maar de RSZ meldde ons gisterennamiddag dat dit enkel zal gelden voor prestaties (van structurele aard) IN DE BEDRIJFGEBOUWEN (de vestigingseenheid), NIET op de werven! En maar goed ook, want welke hoofdaannemer zou hier een juiste inschatting hebben kunnen geven voor zijn onderaannemers?

Telewerkattest blijft ook verplicht
Je krijgt als werkgever telkens tot de 6de kalenderdag van de maand om je twee cijfers door te geven: 6 april, 6 mei, 6 juni enz… In het MB zijn sancties voorzien voor iedere werkgever die geen of laattijdige aangifte doet!

We wijzen er nog eens op dat wie een telewerkbare functie heeft, maar bij een mogelijke controle toch in het bedrijf wordt aangetroffen, zijn of haar aanwezigheid zal moeten kunnen verantwoorden. Via het nog steeds verplichte telewerkattest afgeleverd door de werkgever en uiteraard door middel van aantoonbare feiten, zeg maar de “aard” van de job.

De aangifte
Je surft naar de website www.socialsecurity.be > onderneming > rechts bij Top 10 > Coronacrisis: RSZ-maatregelen. Om effectief in te loggen, klik je op de knop onder “Corona telewerkaangifte”. Voor wie nog geen login heeft, gaat eerst via https://csam.be/nl/index.html.