Zonne-energie: wat zegt de Europese Commissie?

zonne-energie

De Commissie heeft onlangs haar strategie inzake zonne-energie bekendgemaakt om haar klimaatdoelstellingen te helpen bereiken.

Deze strategie omvat onder meer een "zonnedaken"-initiatief dat in de komende dagen zal worden bekendgemaakt. Dit initiatief moet de installatie van fotovoltaïsche panelen verplicht maken op:

• Alle nieuwe openbare en commerciële gebouwen met een vloeroppervlakte van meer dan 250 m² tegen 2026;
  • Alle bestaande openbare en commerciële gebouwen met een vloeroppervlakte van meer dan 250 m2 tegen 2027;
  • Alle nieuwe woongebouwen tegen 2029;
  • Alle nieuwe gebouwen moeten "klaar voor zonne-energie" zijn, met andere woorden ontworpen om het productiepotentieel te maximaliseren en de succesvolle installatie van zonne-energietechnologieën mogelijk te maken.

Daarnaast zullen de lidstaten ook verplicht worden steunprogramma's op te zetten voor de installatie van in gebouwen geïntegreerde fotovoltaïsche systemen, zowel bij nieuwe gebouwen als bij renovaties.

De Confederatie Bouw zal het wetgevingsvoorstel analyseren zodra het is gepubliceerd. Als u intussen vragen hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen met: marie-lorraine.bareth@confederatiebouw.be of om onmiddellijk de strategie van de Commissie te raadplegen.