Telewerk niet langer verplicht maar aanbevolen

telewerk

Het Overlegcomité besliste vrijdagnamiddag dat de fameuze coronabarometer vanaf 18 februari a.s. in code oranje gaat. Wat onder meer inhoudt dat de meeste beperkingen in de horeca en de evenementensector wegvallen.

Ook voor het bedrijfsleven werden een aantal versoepelingen aangekondigd. De voornaamste: vanaf volgende week vrijdag zal het niet langer verplicht zijn om 4 dagen per week van thuis te werken. Telewerk blijft wel “aanbevolen”, maar er zal dus op ondernemingsvlak kunnen beslist worden hoe deze oproep wordt ingevuld. Ook personeelsevents op de werkvloer, zoals een teambuilding of een drink omwille van een collega die met pensioen gaat, zullen weer mogelijk zijn. Mondmaskers op de werkvloer hoeven enkel nog als de veilige afstand van 1,5 m niet kan worden gerespecteerd. Voor het overige blijven in de bedrijven wel alle preventiemaatregelen uit de Generieke Gids en de sectorprotocollen gelden.

Voor onze aannemers met een eigen showroom, kunnen we nog meegeven dat vanaf 18 februari ook de beperking wegvalt om met hoogstens 2 personen te mogen winkelen. Ook de regel van maximum 1 klant per 10 m² verkoopoppervlakte wordt opgeheven. Net als op het openbaar vervoer, blijft in showrooms en in winkels wel de mondmaskerplicht gelden.