1ste Digital Construction Day: praktijkcases geven aan hoe bouw veiliger, efficiënter en kostenbesparend kan

orderboeken

Op woensdag 27 oktober vindt de eerste editie van de Digital Construction Day plaats, georganiseerd door de Confederatie Bouw en het WTCB (Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf). Deze dag richt zich op de digitale pioniers in de bouw. Aan de hand van 16 praktijkcases van bouwondernemingen zal aangetoond worden dat digitalisatie werfprocessen veiliger, efficiënter en goedkoper kan maken. Op de eerstvolgende vakbeurs van de Confederatie Bouw, Install Day, die op 19 november plaatsvindt, wordt dat digitaal verhaal overigens verder opengetrokken in de beurs Digital Construction Brussels.

Digitale toepassingen komen in de bouw verder versneld in gebruik vanaf de jaren 2010. In eerste instantie ging het eerder om administratieve applicaties, zoals facturatietoepassingen en offertebeheer, later ook om het ‘Internet of Things’ met ‘track and trace devices’ en camerabewaking. Op dit moment beginnen onze bouwbedrijven disruptieve veranderingen, technologie en nieuwe bouwmethodes stilaan te omarmen. Nieuwe digitale technologieën, zoals BIM, drones, Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Mixed Reality (MR), Extended Reality (XR), 3D printing en off site productie, slagen er in om de sector echte nieuwe impulsen te geven op het vlak van innovatie.

Toch bestaan er volgens het WTCB en de Confederatie Bouw nog veel uitdagingen om digitalisatie op de werf te laten doorstromen naar werf- en projectleiders. Bij bouwbedrijven waarin digitalisatie goed is ingeburgerd, zijn alle aannemers ervan overtuigd dat digitalisatie helpt om het proces op de werf veiliger, efficiënter en kostenbeperkend te maken op het vlak van 4 aspecten: werfvoorbereiding en werfondersteuning, infrastructuur en wegenbouw, monitoring van de werf en dataverzameling op de werf.

Om digitalisering op de werf verder in de kijker te plaatsen, organiseren het WTCB en de Confederatie Bouw nu woensdag 27 oktober de eerste Digital Construction Day. Daarbij zullen aannemers, werf- en projectleiders zelf het woord nemen en concrete toepassingen voorstellen die reeds met succes op de werf toegepast worden.

Praktische info:

Digital Construction Day

8u45-17u45 (ontvangst vanaf 8u)

BEL Brussels (Tour & Taxis)

Meer info + programma: