Overslaan en naar de inhoud gaan

Laatste rechte lijn naar vakbeurzen bouw ingezet

Verantwoordelijke ledenrelaties CBBVB

Vandaag verzamelden niet minder dan 150 exposanten, leveranciers en standenbouwers van de vakbeurzen van de Confederatie Bouw. Met de Dag van de Afwerking, Belgian Roof Day, Install Day, Belgian Stone Day en de Digital Construction Day heeft de Confederatie Bouw immers een druk najaarprogramma voor de boeg. Het doel van deze exposantenmeeting? De violen gelijk stemmen en samen de laatste voorbereidingen treffen op weg naar een geslaagde editie van deze belangrijke vakbeurzen voor de bouwsector.

De Confederatie Bouw is een belangrijke beursorganisator in België. In het najaar organiseert de sectorfederatie vijf vakbeurzen voor verschillende subsectoren van de bouw. En het gaat hier niet om kleine events. Deze beurzen lokken steevast tussen 3.000 en 4.000 bezoekers en er zijn telkens 150 à 190 verschillende exposanten aanwezig.

Belgian Roof Day is een naam als een klok in de sector van de dakwerken in België. Iedereen die iets te betekenen heeft in de dakensector is er jaar na jaar trouw op de afspraak. Ook de Dag van de Afwerking is na 12 succesvolle edities een gevestigde waarde. Install Day, Belgian Stone Day en de Digital Construction Day zijn recentere organisaties, maar hebben op enkele jaren tijd ook al een stevige reputatie opgebouwd. Deze beurzen lokken een divers publiek van vakmensen en aannemers, maar ook architecten en voorschrijvers vinden vlot de weg naar de hallen van Brussels Kart Expo in Groot-Bijgaarden, waar de beurzen plaatsvinden.

Niko Demeester, directeur-generaal van de Confederatie Bouw: “De Confederatie Bouw en haar beroepsfederaties vinden het zeer belangrijk om van deze vakbeurzen “one stop” evenementen te maken. Op één dag, in een makkelijk toegankelijke locatie, kan de vakman alle nieuwe producten, machines, software, digitale tools,... zien, voelen en uittesten. En dat volledig gratis.”

“Stilstaan is achteruitgaan. Daarom evolueren onze vakbeurzen ook mee met de bouw 4.0. De bouw zit op de digitale trein en het effect ervan zie je overal al in het bouwproces, in de nieuwe tools, maar ook in de mentaliteitswijziging. Alles gaat sneller, efficiënter en visueler. We willen met onze beurzen meegaan in deze digitale evolutie, zodat deze relevant blijven voor de bezoekers”, aldus nog Niko Demeester.

Bij de voorbereiding van beurzen van deze omvang komt heel wat kijken. Daarom kwamen organisatoren, exposanten, leveranciers en standenbouwers vandaag samen in Dilbeek om de laatste voorbereidingen te treffen en gezamenlijk de schouders te zetten onder een geslaagde beurseditie. Nadat de praktische details werden besproken en de laatste afspraken werden gemaakt, volgde een gezellige barbecue waarbij alle betrokken partijen elkaar beter konden leren kennen.