Afschaffing attest bij renovatie aan 6% btw: sterke administratieve vereenvoudiging voor consument en aannemer

attest renovatie

Sinds begin 2022 kunnen facturen voor renovatiewerken aan woningen die ouder zijn dan 10 jaar opgemaakt worden zonder dat de consument eerst een attest moet ondertekenen en dat aan de aannemer moet bezorgen.

Dat verplichte attest werd afgeschaft en vervangen door een standaardverklaring op de factuur. Hiermee ging minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) in op de vraag van de Confederatie Bouw om het hele proces administratief te vereenvoudigen voor consument en aannemer. De sectorfederatie vraagt nu aan de minister om de verlaagde btw op sloop en wederopbouw ook in de jaren na 2022 toe te passen. Die maatregel is goed voor de koopkracht van de mensen, het leefmilieu en de bouwsector.