Bijkomende uren in de bouw: de wijziging werd maandag gepubliceerd

bijkomende uren

In ons bericht van 17 december 2021 hebben wij u meegedeeld dat het Parlement het wetsontwerp heeft aangenomen dat de door de sector gewenste wijzigingen aanbrengt in de regeling van de bijkomende uren in de bouw (KB 213).

Ter herinnering, het gaat om de volgende wijzigingen: (a) de beperking van de arbeidstijd per dag wordt opgetrokken tot 9.30 uur in plaats van 9 uur en b) de periode gedurende welke de werknemer die besloten heeft de gemaakte overuren te recupereren, wordt opgetrokken tot 12 maanden in plaats van 6.

De wet van 12 december 2021 waarmee deze wijzigingen worden uitgevoerd, werd maandag gepubliceerd in het Staatsblad. Overeenkomstig de algemene regels treden deze wijzigingen in werking 10 dagen na de bekendmaking van de wet in het Belgisch Staatsblad, d.w.z. op 20 januari 2022.

Intussen kan het voor bedrijven die van deze veranderingen gebruik willen maken, nu al nuttig zijn om passende uurregelingen te plannen en de procedure voor de wijziging van het arbeidsreglement te starten om deze nieuwe uurroosters op te nemen en ze vanaf 20 januari te kunnen gebruiken.