Niko Demeester nieuwe gedelegeerd bestuurder Confederatie Bouw

Niko Demeester

Vanaf morgen, 1 december, volgt Niko Demeester Robert de Mûelenaere op als gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw. Deze 51-jarige economist en voormalig secretaris-generaal van de Vlaamse ondernemersorganisatie Voka is klaar om zijn taak met de nodige toewijding en passie te vervullen. “Onze regeringen moeten dringend de arbeidsmarkt en de overheidsinvesteringen activeren om onze economie te relanceren en te vergroenen”, klinkt het.

Niko Demeester (51 jaar) draaide sinds begin dit jaar al mee als directeur-generaal van de Confederatie Bouw om de knepen van het vak te leren van Robert de Mûelenaere, die bijna 25 jaar aan het roer stond van de sectorfederatie en nu met pensioen gaat. Niko is economist van opleiding en deed een pak ervaring op als adviseur bij het VBO, manager bij Deloitte/CapGemini, kabinetschef bij de staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging en de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen, directeur-generaal bij Statbel en secretaris-generaal bij Voka, het Vlaams netwerk voor ondernemen.

Demeester heeft meteen al een duidelijke boodschap voor de politiek. Zo moet er volgens hem veel meer aandacht gaan naar het activeren van werkzoekenden en de inactieven op de arbeidsmarkt en dat zonder taboes. “Het kan niet dat heel wat sectoren, waaronder de bouw, met een ernstig personeelstekort zitten, terwijl er anderzijds een reservoir aan talent beschikbaar is dat nu amper wordt aangesproken. Activering, vorming en omscholing moeten de kern van het arbeidsmarktbeleid vormen. De bouwbedrijven leveren daarvoor zelf al veel inspanningen, het is belangrijk dat de overheden de inactieven aanzetten tot werken.”

Verder wordt het volgens de nieuwe topman van de Confederatie Bouw dringend tijd om de beloofde relance een fikse duw in de rug te geven. Dit jaar is bijvoorbeeld nog maar een zeer beperkt deel van het Europese Recovery and Resilience Facility plan in ons land besteed. En dat terwijl er al jaren systematisch ondergeïnvesteerd wordt in ons land. “We moeten de komende 10 jaar massaal investeren om onze economie te relanceren en te vergroenen. Daarom dringen wij erop aan dat de diverse overheden de voorziene overheidsopdrachten en noodzakelijke vergunningen daarvoor zo snel mogelijk lanceren”, besluit Niko Demeester.