Overslaan en naar de inhoud gaan

Verlenging voor 6% sloop-herbouw: geen wijziging aan voorwaarden

sloop-herbouw

We communiceerden reeds over de beslissing om de verlaagde btw van 6% op sloop en wederopbouw met één jaar te verlengen tot eind 2023. Normaal gezien liep die maatregel eind dit jaar af maar de federale regering ging in op de vraag van de Confederatie Bouw die al lang pleitte voor een verlenging.

De FOD Financiën heeft recent in een Circulaire bevestigd dat geen wijzigingen aangebracht worden aan de voorwaarden en toelichtingen zoals die van toepassing zijn voor de tijdelijke maatregel in 2021 en 2022.

De overgangsmaatregel die voorzien was voor eind 2022, wordt voor volgend jaar op een gelijkaardige manier aangepast. Voor projecten waarvoor de aanvraag voor de omgevingsvergunning wordt ingediend vanaf 1 juli 2023 zal de toepassing van het tarief van 6 % beperkt zijn tot 25 % van totale bedrag van de werken vermeld in de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Wie kan aantonen dat de daadwerkelijk voltooide werken vóór 31 december 2023 hoger zijn dan 25 % zal meer kunnen factureren aan 6 %.