Steeds meer bouwbedrijven kunnen niet anders dan verhoogde materialenprijzen door te rekenen aan de klant

ecocheque

In twee derde van de nieuwe contracten worden de gestegen materialenprijzen doorgerekend aan de klant en bovendien vaker volledig dan gedeeltelijk, zo blijkt uit de maandelijkse conjunctuurenquête van de Confederatie Bouw waaraan tussen 9 en 17 mei 325 bouwondernemingen hebben deelgenomen. In 44% van de gevallen rekenen bouwbedrijven bij lopende contracten de verhoogde prijzen van bouwmaterialen door aan de klant. “Dat aantal zal blijven toenemen, zolang de prijzen voor bouwmaterialen de pan blijven uitrijzen”, weet Niko Demeester, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw. “Daarom raden we sowieso aan om in alle contracten een prijsherzieningsclausule op te nemen.”

95% van de bouwbedrijven heeft ook in april verdere prijsstijgingen van bouwmaterialen vastgesteld, vooral bij staal, non-ferro metalen en isolatiematerialen. Bovendien verwacht 84% van de aannemers en installateurs dat de prijzen van bouwmaterialen ook de komende drie maanden zullen blijven stijgen. Die prijzen zijn al sinds november 2020 in een opwaartse trend aan het gaan en de oorlog in Oekraïne heeft daar nog een fikse ruk omhoog aan gegeven. Toch is er sprake van een lichtpuntje: uit de conjunctuurenquête van de Confederatie van vorige maand bleek dat nog 93% van de bouwondernemingen prijsstijgingen verwachtten. Dat aantal is in mei dus gedaald tot 84%. Hopelijk wijst dit op het begin van een ommekeer qua prijsstijgingen.

Hoe het ook zij, voor bouwbedrijven zijn die langdurige en sterke prijsstijgingen niet langer te dragen. Daarom rekenen ze die verhogingen steeds meer door aan de klant. Bij lopende contracten in 44% van de gevallen, ten opzichte van 41% gevallen één maand eerder. Die prijsverhoging wordt wel vaker gedeeltelijk (27%) dan integraal (17%) doorgerekend. Ook nog bij lopende contracten is er in 6% van de gevallen sprake van uitstel en in 4% van annulering als gevolg van de gestegen materialenprijzen. Bij nieuwe contracten worden de gestegen prijzen in 65% van de gevallen doorgerekend, hier vaker volledig (40%) dan gedeeltelijk (25%). In 13% van de gevallen geeft de klant de bestelling op.

De Confederatie Bouw raadt, gezien deze opmerkelijke, actuele situatie, al een tijd aan om te werken met een herzieningsclausule in elk contract dat wordt opgesteld, zodat deze prijstoenames niet helemaal op de kap van de aannemer vallen en men kan spreken van een evenwichtig contract waarbij beide partijen weten waar ze aan toe zijn. Zo’n clausule zal dus eerder voorkomen in nieuwe contracten. Voor huidige contracten vraagt de sectorfederatie dialoog tussen de leverancier van bouwmateriaal, de aannemer en de bouwheer om risico’s van die prijsstijgingen verstandig te delen onder elkaar. “Als de peer in drie stukken wordt gesneden, kunnen we meestal spreken van een faire oplossing”, besluit Niko Demeester, CEO van de Confederatie Bouw.

De sectorfederatie raadt ondertussen particulieren en overheden aan om hun bouw- en renovatieprojecten of -plannen verder te zetten. Eigenaar zijn van een eigen nieuwe of gerenoveerde woning is nog altijd de beste vorm van pensioensparen. Het is, zeker nu een spaarboekje niets meer opbrengt, ook een zeer goede investering.