Overslaan en naar de inhoud gaan

EHBO basis

Omschrijving

Een ongeval is sneller gebeurd dan je denkt! Snel en correct handelen kan levens redden. Tijdens deze tweedaagse opleiding leer je de basis om eerste hulp toe te dienen en hoe je omgaat met noodsituaties. Als bedrijf ben je trouwens verplicht om een aantal personen in dienst te hebben die hulpverlener zijn. Het is dus van belang dat jouw medewerkers goed opgeleid zijn.

Lesdagen:

28/06/2022 van 8u tot 16u30
29/06/2022 van 8u tot 16u30

Programma:

• algemene benadering levensbedreigende situatie
  • bewusteloze patiënt
  • reanimatie – praktijk pop
  • ademhalingsstilstand
  • hartstilstand
  • ademhalingsstoornissen
  • bloedcirculatiestoornissen
  • wondverzorging / brandwonden
  • breuken / verstuikingen / ontwrichtingen / wervelletsels
  • specifieke houdingen / intoxicatie/elektrocutie
  • hulp bij specifieke arbeidsongevallen in uw bedrijf

Wat zegt de wetgeving?

Het Koninklijk Besluit van 15/12/2010 betreffende de eerste hulp die verstrekt wordt aan werknemers die slachtoffer worden van een ongeval of die onwel worden (BS 28/12/2010), bepaalt dat elke werkgever één of meerdere hulpverleners moet aanduiden. Het aantal hulpverleners moet door de werkgever bepaald worden, na advies van de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer en de eventuele vakbondsafvaardiging. Hierbij moet rekening gehouden worden met de praktische werking binnen het bedrijf.

Voor de bouwsector worden volgende richtlijnen gegeven inzake aantal en opleiding van de hulpverlener(s):

• groep D (1-19 werknemers): minstens 1 hulpverlener – met adequate opleiding vb. basisvorming + jaarlijkse bijscholing
  • groep C (20-49 werknemers): minstens 1 hulpverlener per 20 werknemers – met basisvorming + jaarlijkse bijscholing
  • groep B (50-200 werknemers): minstens 1 hulpverlener per 20 of 50 werknemers, afhankelijk van de risico’s – met basisvorming + jaarlijkse bijscholing
  • groep A (meer dan 200 werknemers): minstens 1 verpleegkundige + minstens 1 hulpverlener per 20 of 50 werknemers, afhankelijk van de risico’s – met basisvorming + jaarlijkse bijscholing

Hou ook rekening met de specifieke bepalingen inzake eerste hulp die opgenomen zijn in bijlage III van het Koninklijk Besluit van 25/01/2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen. Dit artikel bepaalt o.a. dat de werkgever ervoor moet zorgen dat er op elk moment gekwalificeerd personeel aanwezig is om eerste hulp te verlenen.

28/06/2022
28/06/2022 08:00 - 16:30