Winterweer vertraagt 7 op 10 bouwbedrijven met buitenwerken; voor bijna de helft loopt de achterstand op tot minstens 3 weken

Wiellader in de sneeuw.

Deze week blijft het nog koud en winters, vandaag zelf met aardig wat sneeuw. Bouwbedrijven die doorgaans buiten aan de slag zijn (ruwbouw, dakwerken, wegenbouw, waterbouw, …) schakelen dan noodgedwongen weerverlet in. Uit onderzoek van Embuild, waaraan 303 bouwondernemingen hebben deelgenomen, blijkt dat  7 op de 10 bouwbedrijven met buitenwerken met achterstand kampen: 26% met een achterstand van 3 à 4 weken en 22% met een vertraging die de 4 weken overschrijdt. “Sinds oktober is het voor bouwondernemingen die buiten aan de slag zijn, huilen met de pet op. Eerst door de overvloedige regen, nu door de vriestemperaturen en de sneeuw”, zegt Niko Demeester, CEO van Embuild. De bouwfederatie vraagt om begrip voor deze vertragingen bij de klanten.

De vriestemperaturen en nu ook de sneeuw maken het voor bouwbedrijven die buitenwerken verrichten haast onmogelijk om aan de slag te gaan. Koude heeft niet alleen een impact op de gezondheid en de veiligheid van hun werknemers (bijv. verkleumende vingers en dus minder grip), maar ook op bepaalde materialen (veranderde samenstelling van beton en cement bijv.).

Voor ondernemingen actief op het vlak van ruwbouw, dakwerken, waterbouw, wegenbouw en dergelijke zit er tijdens zo’n stevige winterprik meestal niets anders op om hun arbeiders op weerverlet te plaatsen. Het is de aannemer zelf die bepaalt of het weer te slecht is om te werken en er dus weerverlet is. Hij moet dit weerverlet wel verantwoorden aan de RVA.

Vermits er tijdens de herfst bakken regen uit de lucht viel, hadden bouwbedrijven die voornamelijk buiten aan het werk zijn eerder al achterstand opgelopen. Uit onderzoek van Embuild blijkt dat nu 7 op de 10 bouwbedrijven met buitenwerken onder de volgende vertragingen lijden:

• 5% minder dan 1 week vertraging
  • 20% 1 à 2 weken vertraging
  • 27% 2 à 3 weken vertraging
  • 26% 3 à 4 weken vertraging
  • 22% meer dan 4 weken vertraging

Niko Demeester, CEO van Embuild: “We vragen begrip voor deze onvoorziene vertragingen bij de klanten. We begrijpen dat dit voor hen niet ideaal is, maar ze zullen ongetwijfeld beseffen dat het nodig is om veilig en in goede omstandigheden te werken. Bovendien kunnen de klanten erop aan dat bouwbedrijven deze vertragingen later zo efficiënt mogelijk zullen proberen weg te werken.”

Uit dezelfde bevraging van Embuild blijkt dat:

• 4% van de klanten er zeer veel begrip voor heeft
  • 20% er veel begrip voor heeft