Een arbeidswegongeval is een ongeval dat zich voordoet op de weg van en naar het werk, of tijdens een verplaatsing in opdracht van de werkgever, waarbij de werknemer gewond raakt of overlijdt. Op jaarbasis steeg het aantal arbeidswegongevallen in de hele private sector met 4,4%, terwijl er in de bouw slechts sprake is van een toename met 0,5%. In vergelijking met de periode voor corona nam dat soort ongevallen veel sterker af: min 6,3% in alle sectoren en min 5,3% in de bouw. Dat die afname iets minder scherp is in de bouw- en installatiesector komt doordat telewerk in onze sector voor de arbeiders per definitie niet mogelijk is, aangezien onze arbeiders het bouwwerk op een werf moeten realiseren. De bouw blijft met andere woorden een sector die veel verplaatsingen op de weg vraagt.
Private sector | Evolutie | Bouw | Evolutie | |
---|---|---|---|---|
2019 | 26.429 | 870 | ||
2020 | 17.920 | -32,2% | 670 | -23% |
2021 | 20.660 | +15,3% | 693 | +3,4% |
2022 | 23.726 | +14,8% | 820 | +18,3% |
2023 | 24.770 | +4,4% | 824 | +0,49% |
Niko Demeester, CEO van Embuild: “De bouw zet noodzakelijke stappen vooruit qua veiligheid. Het totaal aantal arbeidsongevallen in de bouw- en installatiesector met minstens 1 dag arbeidsongeschiktheid nam in 2023 met 3,3% af, maar dat aantal moet nog drastischer naar beneden. Daarom is de basisveiligheidsopleiding een zeer goede zaak. Sinds 15 april 2023 moet iedereen actief op een bouwplaats een verplichte basisveiligheidsopleiding van 8 uur volgen. Een werkgever die deze opleiding niet aanbiedt, riskeert geverbaliseerd te worden. Die maatregel zal het aantal arbeidsongevallen de komende jaren verder indammen.”
Specifiek om het aantal arbeidsongevallen op de weg in de bouw- en installatiesector terug te dringen, raadt de bouwfederatie ondernemingen aan om onder meer in te zetten op opleidingen verkeersveiligheid (zoals de module ‘defensief rijden’), te werken met een realistische planning en te rijden met perfect onderhouden voertuigen en bestelwagens die uitgerust zijn met moderne veiligheidsopties (bijv. dodehoekwaarschuwing) en hands free-systemen zodat eventueel gsm-gebruik veilig kan. “Veiligheid begint niet op de werf, je veilig verplaatsen onderweg is minstens even belangrijk”, besluit Demeester.